Szkolny system oceniania
Klasy I-III
SZKOLNY
SYSTEM OCENIANIA KSZTAŁCENIA
ZINTEGROWANEGO SZKOŁY PODSTAWOWEJ
W KUPI SKACH
Szkolny system oceniania kształcenia zintegrowanego został opracowany na podstawie roz MEN z dnia 19.04.1999r. w sprawie zasad oceniania, klasyfikacji i promowania uczniów, słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów w szkołach publicznych oraz wewnątrz szkolnego systemu oceniania.
W klasach I - III ocena klasyfikacyjna i ocena z zachowania jest oceną opisową mającą rozbudzić w uczniu wewnętrzną motywację do pracy.
1. Przedmiotem oceny są:
a) postępy ucznia w zakresie:
- wypowiedzi ustnych
- czytania
- pisania
- umiejętności matematycznych
- umiejętności przyrodniczych
- aktywności artystyczno - ruchowej
b) postępy ucznia w rozwoju emocjonalno - społecznym
c) osobiste osiągnięcia ucznia uwzględniające jego samoocenę
2. W zakresie wymagań edukacyjnych obowiązuje „Program zintegrowanej edukacji w klasach I - III” DKW 4014-267/99.
3. Diagnozowaniu osiągnięć uczniów służy kontrola bieżąca i kontrola doraźna.
Kontrolę bieżącą stosuje nauczyciel w toku codziennych zajęć zintegrowanych.
Wyniki poczynionych obserwacji nauczyciel rejestruje w dzienniku lekcyjnym uwzględniając wszystkie obszary aktywności szkolnej.
5. Kontrola doraźna obejmuje dyktanda, prace twórcze, prace kontrolne, testy, sprawdziany przeprowadzone w trybie:
a) wewnętrznym - przygotowuje nauczyciel dla swojej klasy
b) zewnętrznym - przygotowuje dyrektor dla danego poziomu klasowego.
Efektem kontroli doraźnej jest recenzja pisemna dołączona do pracy ucznia, redagowana wg następujących kryterii:
OPOWIADANIE
- budowa zdań ( krótkie, złożone, chaotyczne, spójne),
- zachowanie trójczłonowej budowy ( właściwe ujęcie wstępu, rozwinięcia, zakończenia, zastosowanie akapitów)
- logiczne połączenia zdań,
- dokładny opis przebiegu wydarzeń ze wskazaniem przyczyn i skutków,
- zachowanie następstwa czasowego,
- zastosowanie słownictwa i planu zgromadzonego na lekcji,
- zastosowanie cech: barwność, tempo, żywość,
- stosowanie odpowiednich porównań,
- błędy ortograficzne ( zasadnicze, drugorzędne)
OPIS
- budowa zdań ( proste, złożone, chaotyczne, z pomocą nauczyciela)
- logiczne połączenia,
- uwzględnienie wszystkich, niektórych, istotnych cech opisywanego przedmiotu,
- po zbiorowym opracowaniu,
- wg. ułożonego planu ( podanego),
- błędy ortograficzne,
- zastosowanie słownictwa zgromadzonego na lekcji
SPRAWOZDANIE
- budowa zdań ( spójność, krótkie, złożone, chaotyczne),
- zachowanie następstwa czasowego, według planu,
- dobre ujęcie wyrazów: najpierw, potem, później, na koniec, po,
- zrozumienie istoty sprawozdania,
- błędy ortograficzne,
- zastosowanie słownictwa zgromadzonego na lekcji
Natomiast dyktando, prace kontrolne, sprawdziany, testy, oceniane są systemem punktowym w czterech przedziałach:
A - maksymalny: 100% - 93% ogółu punktów,
B - umiarkowany: 92% - 70% ogółu punktów.
C - minimalny: 69% - 40% ogółu punktów,
D - niezadowalający: 39% i mniej ogółu punktów.
Kryteria oceny dyktanda:
A - bez błędu ortograficznego,
B - 1-2 błędy ortograficzne,
C - 3-4 błędy ortograficzne,
D - 5 i więcej błędów ortograficznych.
Dwa błędy omyłkowe traktujemy jako jeden błąd ortograficzny, 3 błędy interpunkcyjne również jako jeden błąd ortograficzny.
5. Wyniki sprawdzianów, prac kontrolnych, testów, prac twórczych i dyktand są jawne dla ucznia i jego rodziców.
6. W ciągu tygodnia mogą odbyć się dwa sprawdziany ( prace kontrolne).
7. Na tydzień przed planowanym sprawdzianem, pracą kontrolną uczniowie powinni być zapoznani z zakresem materiału.
8. Z wynikami sprawdzianu, pracy kontrolnej nauczyciel powinien zapoznać uczniów w ciągu 14 dni.
9. W ciągu semestru nauczyciel przeprowadza:
w klasie II 3-4 prace kontrolne, 5 dyktand
w klasie III 5-6 prac kontrolnych, 5 dyktand
10. Prace kontrolne, sprawdziany, testy, dyktanda nauczyciel przechowuje jeden rok kalendarzowy.
11. Na podstawie wyników zarejestrowanych w dziennikach lekcyjnych oraz wyników kontroli doraźnej sporządzona jest przez nauczyciela ocena opisowa semestralna i końcoworoczna.
Ocena semestralna zawiera informacje o postępach ucznia i zalecenia do dalszej pracy ( zał. 1 - 3). Ocena klasyfikacyjna końcowa stanowi podsumowanie całorocznych osiągnięć edukacyjnych ucznia.
Uczeń klas I - III Szkoły Podstawowej otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli jego osiągnięcia edukacyjne w danym roku szkolnym oceniono pozytywnie.
12. Ucznia klas I - III Szkoły Podstawowej można pozostawić na drugi rok w tej samej klasie tylko w wyjątkowych przypadkach uzasadnionych opinią wydaną przez lekarza lub poradnię psychologiczno - pedagogiczną albo inną poradnię specjalistyczną i w porozumieniu z rodzicami.
13. Ocena z zachowania jest oceną opisową.
14. Ocenę z zachowania sporządza nauczyciel dwa razy w ciągu roku: pod koniec I semestru i na koniec roku szkolnego.
15. W dzienniku lekcyjnym na bieżąco nauczyciel zaznacza:
„+” - pozytywne zachowanie,
„-„ - negatywne zachowanie,
W następujących obszarach:
1 uznawanie autorytetów,
2 kultura osobista,
3 obowiązkowość, dokładność,
4 zaangażowanie, inicjatywa,
5 kontakty koleżeńskie,
6 poszanowanie własności,
7 słuchanie, wypełnianie poleceń,
8 ekonomiczne wykorzystanie czasu,
9 utrzymywanie porządku wokół siebie.
16. Wychowawca klasy zobowiązany jest do ciągłej obserwacji zachowania ucznia, co odzwierciedlone jest w dzienniku lekcyjnym s. 76, 77 i zeszycie uwag
Sposoby informowania uczniów i rodziców o osiągnięciach.
1. Uczniowie:
- ustna informacja o umiejętnościach i brakach,
- pisemna w zeszytach przedmiotowych,
- recenzja prac pisemnych w zeszytach,
- wystawki, gazetki.
2. Rodzice:
- informacja w zeszytach przedmiotowych,
- zebrania rodziców - dwa w ciągu semestru,
- kontakty indywidualne - ostatni wtorek miesiąca,
- kontakty okazjonalne
Zasady współdziałania z uczniami i rodzicami w celu poprawy niezadowalających wyników nauczania:
1. Rozmowy indywidualne z rodzicami i uczniami.
2. Kierowanie na badania psychologiczno - pedagogiczne.
3. Terapia podczas zajęć wyrównawczych.
4. Pedagogizacja rodziców.
Prawa i obowiązki ocenianych:
Uczeń ma prawo do:
1. znajomości i jawności ocen,
2. uzasadnienia oceny,
3. znajomości wymagań i kryteriów oceny,
4. wglądu do poprawionych i ocenionych prac pisemnych,
5. informacji o przewidywanym niepromowaniu na miesiąc przed zakończeniem roku szkolnego
Opracowały:
p. M. Kołakowska
p. B. Niebrzydowska
p. G. Sawicka
p. D. Wierzbowska
p. D. Wszeborowska.
SYSTEM OCENIANIA KSZTAŁCENIA
ZINTEGROWANEGO SZKOŁY PODSTAWOWEJ
W KUPI SKACH
Szkolny system oceniania kształcenia zintegrowanego został opracowany na podstawie roz MEN z dnia 19.04.1999r. w sprawie zasad oceniania, klasyfikacji i promowania uczniów, słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów w szkołach publicznych oraz wewnątrz szkolnego systemu oceniania.
W klasach I - III ocena klasyfikacyjna i ocena z zachowania jest oceną opisową mającą rozbudzić w uczniu wewnętrzną motywację do pracy.
1. Przedmiotem oceny są:
a) postępy ucznia w zakresie:
- wypowiedzi ustnych
- czytania
- pisania
- umiejętności matematycznych
- umiejętności przyrodniczych
- aktywności artystyczno - ruchowej
b) postępy ucznia w rozwoju emocjonalno - społecznym
c) osobiste osiągnięcia ucznia uwzględniające jego samoocenę
2. W zakresie wymagań edukacyjnych obowiązuje „Program zintegrowanej edukacji w klasach I - III” DKW 4014-267/99.
3. Diagnozowaniu osiągnięć uczniów służy kontrola bieżąca i kontrola doraźna.
Kontrolę bieżącą stosuje nauczyciel w toku codziennych zajęć zintegrowanych.
Wyniki poczynionych obserwacji nauczyciel rejestruje w dzienniku lekcyjnym uwzględniając wszystkie obszary aktywności szkolnej.
5. Kontrola doraźna obejmuje dyktanda, prace twórcze, prace kontrolne, testy, sprawdziany przeprowadzone w trybie:
a) wewnętrznym - przygotowuje nauczyciel dla swojej klasy
b) zewnętrznym - przygotowuje dyrektor dla danego poziomu klasowego.
Efektem kontroli doraźnej jest recenzja pisemna dołączona do pracy ucznia, redagowana wg następujących kryterii:
OPOWIADANIE
- budowa zdań ( krótkie, złożone, chaotyczne, spójne),
- zachowanie trójczłonowej budowy ( właściwe ujęcie wstępu, rozwinięcia, zakończenia, zastosowanie akapitów)
- logiczne połączenia zdań,
- dokładny opis przebiegu wydarzeń ze wskazaniem przyczyn i skutków,
- zachowanie następstwa czasowego,
- zastosowanie słownictwa i planu zgromadzonego na lekcji,
- zastosowanie cech: barwność, tempo, żywość,
- stosowanie odpowiednich porównań,
- błędy ortograficzne ( zasadnicze, drugorzędne)
OPIS
- budowa zdań ( proste, złożone, chaotyczne, z pomocą nauczyciela)
- logiczne połączenia,
- uwzględnienie wszystkich, niektórych, istotnych cech opisywanego przedmiotu,
- po zbiorowym opracowaniu,
- wg. ułożonego planu ( podanego),
- błędy ortograficzne,
- zastosowanie słownictwa zgromadzonego na lekcji
SPRAWOZDANIE
- budowa zdań ( spójność, krótkie, złożone, chaotyczne),
- zachowanie następstwa czasowego, według planu,
- dobre ujęcie wyrazów: najpierw, potem, później, na koniec, po,
- zrozumienie istoty sprawozdania,
- błędy ortograficzne,
- zastosowanie słownictwa zgromadzonego na lekcji
Natomiast dyktando, prace kontrolne, sprawdziany, testy, oceniane są systemem punktowym w czterech przedziałach:
A - maksymalny: 100% - 93% ogółu punktów,
B - umiarkowany: 92% - 70% ogółu punktów.
C - minimalny: 69% - 40% ogółu punktów,
D - niezadowalający: 39% i mniej ogółu punktów.
Kryteria oceny dyktanda:
A - bez błędu ortograficznego,
B - 1-2 błędy ortograficzne,
C - 3-4 błędy ortograficzne,
D - 5 i więcej błędów ortograficznych.
Dwa błędy omyłkowe traktujemy jako jeden błąd ortograficzny, 3 błędy interpunkcyjne również jako jeden błąd ortograficzny.
5. Wyniki sprawdzianów, prac kontrolnych, testów, prac twórczych i dyktand są jawne dla ucznia i jego rodziców.
6. W ciągu tygodnia mogą odbyć się dwa sprawdziany ( prace kontrolne).
7. Na tydzień przed planowanym sprawdzianem, pracą kontrolną uczniowie powinni być zapoznani z zakresem materiału.
8. Z wynikami sprawdzianu, pracy kontrolnej nauczyciel powinien zapoznać uczniów w ciągu 14 dni.
9. W ciągu semestru nauczyciel przeprowadza:
w klasie II 3-4 prace kontrolne, 5 dyktand
w klasie III 5-6 prac kontrolnych, 5 dyktand
10. Prace kontrolne, sprawdziany, testy, dyktanda nauczyciel przechowuje jeden rok kalendarzowy.
11. Na podstawie wyników zarejestrowanych w dziennikach lekcyjnych oraz wyników kontroli doraźnej sporządzona jest przez nauczyciela ocena opisowa semestralna i końcoworoczna.
Ocena semestralna zawiera informacje o postępach ucznia i zalecenia do dalszej pracy ( zał. 1 - 3). Ocena klasyfikacyjna końcowa stanowi podsumowanie całorocznych osiągnięć edukacyjnych ucznia.
Uczeń klas I - III Szkoły Podstawowej otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli jego osiągnięcia edukacyjne w danym roku szkolnym oceniono pozytywnie.
12. Ucznia klas I - III Szkoły Podstawowej można pozostawić na drugi rok w tej samej klasie tylko w wyjątkowych przypadkach uzasadnionych opinią wydaną przez lekarza lub poradnię psychologiczno - pedagogiczną albo inną poradnię specjalistyczną i w porozumieniu z rodzicami.
13. Ocena z zachowania jest oceną opisową.
14. Ocenę z zachowania sporządza nauczyciel dwa razy w ciągu roku: pod koniec I semestru i na koniec roku szkolnego.
15. W dzienniku lekcyjnym na bieżąco nauczyciel zaznacza:
„+” - pozytywne zachowanie,
„-„ - negatywne zachowanie,
W następujących obszarach:
1 uznawanie autorytetów,
2 kultura osobista,
3 obowiązkowość, dokładność,
4 zaangażowanie, inicjatywa,
5 kontakty koleżeńskie,
6 poszanowanie własności,
7 słuchanie, wypełnianie poleceń,
8 ekonomiczne wykorzystanie czasu,
9 utrzymywanie porządku wokół siebie.
16. Wychowawca klasy zobowiązany jest do ciągłej obserwacji zachowania ucznia, co odzwierciedlone jest w dzienniku lekcyjnym s. 76, 77 i zeszycie uwag
Sposoby informowania uczniów i rodziców o osiągnięciach.
1. Uczniowie:
- ustna informacja o umiejętnościach i brakach,
- pisemna w zeszytach przedmiotowych,
- recenzja prac pisemnych w zeszytach,
- wystawki, gazetki.
2. Rodzice:
- informacja w zeszytach przedmiotowych,
- zebrania rodziców - dwa w ciągu semestru,
- kontakty indywidualne - ostatni wtorek miesiąca,
- kontakty okazjonalne
Zasady współdziałania z uczniami i rodzicami w celu poprawy niezadowalających wyników nauczania:
1. Rozmowy indywidualne z rodzicami i uczniami.
2. Kierowanie na badania psychologiczno - pedagogiczne.
3. Terapia podczas zajęć wyrównawczych.
4. Pedagogizacja rodziców.
Prawa i obowiązki ocenianych:
Uczeń ma prawo do:
1. znajomości i jawności ocen,
2. uzasadnienia oceny,
3. znajomości wymagań i kryteriów oceny,
4. wglądu do poprawionych i ocenionych prac pisemnych,
5. informacji o przewidywanym niepromowaniu na miesiąc przed zakończeniem roku szkolnego
Opracowały:
p. M. Kołakowska
p. B. Niebrzydowska
p. G. Sawicka
p. D. Wierzbowska
p. D. Wszeborowska.